Thursday 9 April 2009

Jatuhnya Constantinople

selesai...
Cerita penaklukan Constantinople oleh Sultan Muhammad Al-Fatih berjaya memarakkan semula api jihad yang hampir terpadam.

Sabda Rasulullah,
"...Konstantinopel akan jatuh ke tangan tentera Islam. Pemimpinnya adalah sebaik- baik pemimpin, tenteranya adalah sebaik- baik tentera.." (HR Imam Ahmad)

Betapa hebatnya insan yang bernama Muhammad Al- Fatih itu. Beliau merupakan khalifah VII Kerajaan Uthmaniyah. Semangat jihadnya dalam menegakkan kalimah La ila ha illallah berjaya meluaskan lagi empayar Islam pada waktu itu, sekaligus merealisasikan sabda Baginda Rasulullah tercinta setelah hampir 8 abad. Di mana lahirnya kehebatan beliau dan tenteranya itu?

Semua tentera Sultan Muhammad tidak pernah meninggalkan solat fardu sejak baligh walau sekalipun, setengah tentera Sultan Muhammad tidak pernah meninggalkan solat fardu dan solat rawatib sejak baligh walau sekalipun, Sultan Muhammad sendiri tidak pernah meninggalkan solat fardu, solat rawatib dan solat malam sejak baligh walau sekalipun. Nah! itulah rahsianya kehebatan Sultan dalam penaklukan Constantinople yang kini dikenal dengan nama Turki..

Adakah lagi pemimpin sejati seperti Sultan Al-Fatih pada zaman ini?Masih tersisakah semangat beliau dalam diri pemimpin abad ini?Mulia diri diangkat lebih tinggi dari maruah agama. Leka dengan pengaruh yang melebar ke alam jagat, tak endah pada iman yang makin menipis asal kekayaan melimpah buat 7 keturunan. Kepentingan diri lebih utama dari kepentingan rakyat.

Ah, jadi meluap rindu pada kehadiran pemimpin seperti Sultan Muhammad. Ya, ALLAH, hadirkanlah lagi pemimpin sepertinya. Letakkanlah dalam diri pemuda2-pemudi Islam hari ni semangat jihad yang tiada terlunturkan. Sedarkanlah kami tentang matlamat dan tujuan kami hidup di dunia agar kalimah tauhid terus tegak di muka bumi ini. AMIN.

No comments:

Post a Comment