Friday 29 May 2009

bukan senang nk jadi doktor

"nk jadi doktor bukan senang..."
Sebaris ayat tu berkeliaran lagi kt kepala. Selalu. Sering, dan sekarang makin giat. Malah turut diundang sama dengan rasa risau yang sgt mengganggu. Rasa itu bertumpuk dalam diri, makin lama makin menebal. Tak pasti ayat itu sebagai motivasi yang menyemarakkan semangat juang atau sebagai penggoncang keyakinan yang sememangnya tidak kuat berpasak dalam diri.

"macam mana ni?"

"belajar sungguh2. Ko boleh"

"tak...aku tak yakin la..."

"boleh...belom cuba belum tau"

"betul ke?"

"betul.."

"takut la.."

"nk takutkan ape?"

"takut la.."

"org laen pon sama...rasa apa yang ko rasa...cuma tunjuk ke tak je bezanya...ko dan mereka start pada garis permulaan yang sama."

"diorg terer..."

"usah pedulikan mereka. Ko pun apa kurangnya.."

"tak..."

"iye...yakin la sket. jangan jadi manusia berhati tikus..."

"okey...tp tanggungjawab ni besar...sgt berat. Aku takut tak dapat tunaikan tanggungjawab ni dgn baik..."

"insyaallah ko boleh. Betulkan niat. Doktor kerja yang mulia. Dari mula ko bertugas nanti tanggungjawab tu akan lahir pelan2 dalam diri"

"aku nyesal byk main2 selama ni..."

"ok, then stop la main2. Fokus balik pd study ko. Masih ada masa nak catch up balik pelajaran sblm2 ni. Kuatkan la sket hati tu. Boleh?"

"boleh...but then, macam mana nak ingat semua yang dah belajar?gila apa nak igt semua teori dan fakta yang bertimbun tu. diagnosis penyakitnya lain, treatmentnya lain, blom masuk clinpat, patologi. n yang lain2 lagi..busettt...berasap kepala!"

"Taqorrub ilallah...dekatkan diri kepada ALLAH. Pada DIA ada kunci segala khazanah ilmu. Semua ilmu milik DIA. Minta la kat DIA. Banyakkan sujud. Doalah semoga dilapangkan dada untuk terima ilmu, diberi kefahaman yang luas, dikuatkan daya ingatan dan mohonlah supaya ilmu yang dipelajari tu dapat keberkatan. Jaga diri dari melakukan maksiat dan hal2 yang sia2. Ilmu tu ibarat cahaya dan cahaya takkan tembus pada hati yang kotor. Ingat, belajar ni bukan setakat untuk kepuasan diri sendiri, tapi untuk famili, masyarakat, negara dan paling penting sekali untuk UMMAH! Sumbangkan sesuatu untuk ISLAM. Semoga dengan jadi doktor ni ada juga lah sumbangan ko..."

Monolog yang tak pernah selesai2 bertelagah dalam diri. Tapi ayat2 monolog terakhir tu membuat nafas terasa lebih ringan untuk dilepaskan. Bukan senang nk jadi doktor, tapi dengan usaha, doa, istiqamah dan tawakkal segala2nya akan dipermudahkan. Insyaallah.

OFF-1150WIB

4 comments:

  1. menyelak sirah, mungkin kita boleh teladi muhammad alfateh. dia bukan berfikir, mampuke aku takluk konstantinopel? tapi fikirannya adalah memang akulah penakluk konstantinopel. baGUS kan macam tu?
    so Ain!!gi bukak citer muhamad al fateh..
    Ain, you are born to be a doctor so, face it!!
    u can do it..YEAH AIN!!YOU CAN DO IT!!
    Trust in ALLAH, everything will be fine

    ReplyDelete
  2. yeah. bgus2.. tau psl dia tyme isk..tq syah..kire tak khatam betol la ni ttg citer alfateh...okey nnt aku bukak lagi yep. tq once again 4 the support.. ('________')

    ReplyDelete
  3. Ain!!!!!! Chaiyok2!!!!! Ko leh wat pnye... Ko tu pandai... Lagi pandai dari org lain... Lagi pandai dari aku... So jangan sia2kan peluang yg ko dah ade... Dah jauh dah ko pegi... Harumkan name SMKAJB... doa banyak2... Solat hajat n tahajud selalu... Tu pegangan kite sebagai orang islam...

    ReplyDelete
  4. ye hanizam..insyaallah, selagi mampu ak bt the best..thnx yep :-)

    ReplyDelete