Monday 26 October 2009

you make the choice

Pesan abah, dunia ni ada dunia yang dipuji dan dunia yang dikeji. Tinggalkanlah dunia yang dikeji, carilah dunia yang dipuji.

Aku tak tanya pula abah quote dari mana ayat tu. Mulanya aku tak berapa faham sebab abah memang banyak bersastera dalam percakapannya. Telan je bulat- bulat. Serap dalam kepala and save kt otak. Tak tanya apa- apa dah lepas tu. Mungkin abah cakap dari pengalamannya. ENTAH. Abah tahu apa yang orang muda rasa sebab abah pun pernah muda.

Aku nampak kata- kata abah tu semakin jelas maknanya baru sekarang ni.

Langkah seorang anak muda memang penuh dengan cabaran. Tingkah laku dan fikiran sering dipengaruhi tak kira dari unsur yang baik atau buruk. Bagi jiwa2 yang telah dilalaikan maka dia akan terus leka dengan belaian nikmat dunia. Berterus- terusan mengejar dunia seperti musafir yang kehausan di padang pasir, mengejar air yang sebenarnya hanyalah fatamorgana semata. Alangkah sedih seandainya kita pemilik jiwa itu. Jiwa dengan hati yang jauh dengan kalam Tuhan, jiwa dengan hati yang 'tandus' dari tarbiyyah ALLAH.

Namun bagi jiwa2 yang sedar akan tujuan manusia diciptakan, maka dia akan mencuba untuk tetap teguh di jalan yang telah di gariskan oleh syariat. Jalan yang akan membawanya menuju ke syurga. Jalan yang membolehkannya berkumpul bersama- sama para anbiya', para auliya', dan para ulama' untuk melihat wajah ALLAH, Rabbul izzati.

Terpulang pada pendirian iman masing- masing untuk menentukan ke arah mana jalan hidupnya. Dunia hanya sementara, tempat untuk kita kumpul amal sebagai bekalan menuju negeri abadi. Kalau tak mula dari sekarang bila lagi kan...

"maka Dia mengilhamkan kepadanya (jalan) kejahatan dan ketaqwaan, sungguh beruntung orang yang menyucikan jiwa itu, dan sungguh rugi orang yang mengotorinya."
(surah Asy-Syams:8-10)

Jadi maknanya di sini, tepuk dada tanya iman. Melangkah ke jalan yang batil atau haq. Memilih untuk menjadi mulia atau hina. You make the choice!


dua jalan, dua pilihan, tp hanya satu yang membawa ke syurga...

1 comment:

  1. salam in...
    wwaaaahhhh! pandai menulis rupenya ko ni ek?

    congrats! bg aku, utk jadi blogger yg baik, kita kena menulis dr hati... sebab ia mmg betul2 pure. hihihi~

    aku suka entry ko yg ni.

    -ain-

    ReplyDelete