Monday 27 June 2011

Pterigium

Bismillah



Baru balik dari Hospital. Hari ni tak masuk poli pun. Main-main kat OK@ Operation Room. Ada operation ekstirpasi pterigium. Bukan jelas sangat pun tengok. Doktor pakai microscope nak bedah buang benda tu.

Aku sekarang posting di bahagian Ophthalmology. Belajar tentang mata yang dua biji ni. Walaupun ia kecil, namun, penyakitnya sangatlah banyak. Tiap lapisan ada saja penyakitnya. PENING aku belajar. Tapi takpe, menarik sih.

Pterigium adalah penyakit degeneratif jaringan fibrovaskular. Itu definisi secara medis. Mudahnya, ia adalah selaput yang mengenai mata. Bahasa melayu yang betul aku tidaklah pasti apa. Pterigium ni bentuknya segitiga yang timbul pada bagian mata yang dekat dengan hidung. Selaput ni boleh merebak ke kornea sehingga mengganggu penglihatan. Bila dah sampai tahap ni lah ia disarankan untuk dibuang @ dioperate.


selaput yang putih kekuningan ni disebut pterigium

Kelainan ni biasa aku jumpa di poli mata. Kalau sebelum umur 40 tahun, pertumbuhan pterigium ni selalunya akan berulang walaupun sudah dibuang. Secara pasti, etiologi/penyebab ia terjadi tidak diketahui namun ia diduga terjadi akibat dari paparan cahaya matahari, angin, dan debu.

Hmm..macam berminat je nak jd ophthalmologist bila posting kt bagian ni. Taklah busy sangat nampaknya, boleh concerntrate lebih kat keluarga berbanding bidang2 lainnya. Takpe, itu nanti difikirkan lagi...



2 comments:

  1. meremang bulu roma tengok bedah2x nie
    good luck ye kak ain..:)

    ReplyDelete
  2. tq..biasa je najah...takde pape pun..najah pn klu dh slalu tgk rs tade pape...

    ReplyDelete