Tuesday 19 January 2010

hasbi rabbi



D
ari semalam nak menulis sebenarnya. Nak bercerita tentang kesedihan hati semalam. Tapi ruang waktu tu tiada. Bila disibukkan dunia, hati sendiri jadi tak terawat. Allah..jadikan aku istiqamah...

Baru telefon abah. Cakap kejap je dengan abah. Nasihat abah selalu kena dengan hati aku. Aku mengadu kat abah yang belajar sekarang susah, banyak assignment, aku tak larat, penat nak buat. Tapi aku tak cerita tentang hal yang satu ni yang benar2 buat aku lebih penat. Sungguh, memang aku PENAT kerananya. Tapi aku yakin kepenatan itu ada ganjarannya. Insyaallah.

Abah kata, "Kita kalau nak mengadu sebenarnya kat ALLAH"

Aku jawab, "Memang lah ain selalu mengadu kat Dia, tapi kadang nak cerita juga kat orang."

"iya lah..kena banyak sabar. Baca tu surah al-Alaq. Baca banyak kali, renungkan apa makna ayat tu...'

Bacalah dengan [menyebut] nama Tuhanmu yang menciptakan,
Dia telah menciptakan manusia dari segumpal darah.
Bacalah, dan Tuhanmulah Yang Maha Mulia.
Yang mengajar [manusia] dengan pena,
Dia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya.

Tadabbur ayat ni merungkai resah dan meringankan berat yang bertamu dalam diri. Ya Allah...kurniakan aku kekuatan...

Hasbi Rabbi.

"doa byk2 kat DIA. Mintalah kat DIA..."

hu..Rindunya kat abah.




bajaj[baca bajai]



adakah langit akan menangis lagi malam ni?

No comments:

Post a Comment