Sunday 10 January 2010

pasti datang punya


Beres! dua malam bertungkus lumus buat makalah PBL [taklah bertungkus sgt pon..he3..tp byk tau!]siap juga akhirnya. Selalunya dapat waktu seminggu, tapi kali ni 3 hari je sebelum disubmit. adeyh~ sapa yang tak stress.

Case kali ni ada pengajarannya buat diri aku. Malam yang aku start buat makalah tu aku terfikir sesuatu. "Macam mana kalau aku mati nanti? Apalah nasib kat sana nanti?

Ya ALLAH. Gerun aku rasa. Seram sejuk badan. Hilang rasa seronok dan kelazatan' hidup kejap. Kullu nafsin zaa iqatul maut'. Tiap- tiap jiwa akan merasakan mati! Nak terima atau tak terima ia pasti akan berlaku pada setiap makhluk yang bernyawa. Pasti! Walaupun kita berada di kubu2 yang kukuh. Maut pasti mendapatkan kita. Cuma tak tahu bila je.

Selalu sebenarnya rasa takut untuk mati. Sebab rasa amalan tak cukup. Dosa banyak. Teringat sabda Nabi s.a.w yang pasal penyakit wahan yang banyak menimpa umat akhir zaman. "Cintakan dunia, takutkan mati." Nipisnya iman kat dalam diri bila rasa macam penyakit tu menghinggap. ALLAH...astaghfirullah.

Satu hal lagi sepanjang block [forensik] kali ni [block terakhir. block 30.yes!] akan sentiasa mengingat aku [kawan2 aku juga] tentang kematian. Insyaallah, mudah- mudahan. Insyaallah block ni akan bagi banyak pengajaran buat insan2 yang berfikir. Ngeri betul tengok orang- orang yang meninggal, pelbagai rupa, pelbagai cara. Mati dibunuh dan membunuh diri yang aku tengok paling dahsyat. Seram! [teringat cerita Saw]. Yang membunuh tu memang dah hilang pedoman agaknya. Sanggup kapak, libas, n parangkan orang. ngeri3!



Yang membunuh diri tu pula, kenapa lah sanggup nak tarik nyawa sendiri? Ingat mati tu pengakhir segala masalah ke? Kadang aku pelik dengan mereka2 itu. Bila stress gile amik jalan termudah--> bunuh diri. Gantung diri, tembak kepala sendiri!Nauzubillah. Sentengnya akal mereka tu. Mereka tau ke tak yang ALLAH sentiasa ada untuk hamba2Nya yang nak mengadu masalah kepadaNya. ALLAH Maha Mendengar dan Maha Mengetahui. ya...mereka buat macam tu boleh jadi mereka tak percayakan hal tu. Nauzubillah.

Waktu aku baca tentang tanda pasti seseorang tu dah meninggal, aku sedih. Seseorang yang dipastikan meninggal akan menunjukkan lebam2 kat badan, keras, dan sejuk. Dah tak bergerak. Aku teringat lagi pada satu sabda Nabi. Masa ni maka tiada satu pun yang berguna lagi buat diri selain dari 3 perkara; doa anak soleh, ilmu yang diajarkan kepada org lain dan amal jariah. Benda2 tu je yang akan dibawa sepanjang pengembaraan di alam barzakh sana. Ya ALLAH...

Ya ALLAH, berikan aku penghujung yang baik [Husnul khatimah]. aku nak syahid di jalanMu.. AMIN.

Sama2 lah kita berdoa yer.

No comments:

Post a Comment